Bigipan & Nickerie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Wal - WaarBenJij.nu Bigipan & Nickerie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Wal - WaarBenJij.nu

Bigipan & Nickerie

Blijf op de hoogte en volg Tess

10 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen weekend ben ik samen met Mark, Ilse, Silke, Jeroen en Michiel (huisgenoten), Maikel, Lincey, Jantine, Chanta (van de Toscastraat)l en nog 3 Belgische dames waar ik de namen niet van heb onthouden naar Bigipan en Nickerie geweest. We zijn op zaterdag om half 8 in de ochtend naar 't Vat gegaan om daar te verzamelen. Om 8 uur begon de reis naar Nickerie. Onderweg zijn we gestopt bij Groningen om te ontbijten en daar kregen we uitleg bij de verschillende beelden die daar te zien waren. Vervolgens zijn we doorgereden naar Nickerie, wat best een flink eindje was! Onderweg zijn we trouwens ook nog gestopt bij een Hindoestaanse tempel en een klein kraampje waar je lekker Surinaamse vruchtjes kon kopen, zoals Sapotille. Onze gids, Errol, kon hier elke keer wat leuke dingen over vertellen. Toen we in Nickerie aankwamen, zijn we naar de Nickerierivier gereden. Hier stonden bootjes op ons te wachten die ons naar het verblijf zouden varen op het Bigipan meer. Bigipan betekend groot meer, wat dit dus ook echt was. We zaten in een huis op houten palen midden op de rivier en waar je ook keek, zag je water. Heel ver weg waren er dan af en toe wat bomen te herkennen. Voordat we daar waren, voeren we nog over een klein riviertje daar naartoe. Hier hebben we wilde doodshoofdaapjes gezien! En een miereneten, reiger, libellen, rode ibissen en nog allerlei andere vogels. Heel gaaf om deze dieren zo in het wild te zien leven. De omgeving was ook echt supermooi, overal groen en bomen (de zwarte mangrove, Charlotte, hadden ze die ook in Afrika?)
Eenmaal bij het houten huis aangekomen waar we zouden overnachten, gingen we de hangmatten ophangen. Ik heb op de veranda geslapen samen met Mark, zodat we goed naar buiten konden kijken en omdat dat gewoon heel gaaf is. We hebben daar weer goed gegeten en daarna zijn we gaan kaaimannen spotten. We hebben er een gezien en die heeft onze gids toen ook gevangen! Heel cool, ik sta er ook mee op de foto! Was alleen jammer van de vele muggen daar, die gewoon door je broek heen staken.. Op de terug weg was er nog een garnaal in onze boot gesprongen, dus die kan ik ook op mijn lijstje 'dieren die ik gespot heb' zetten! 's Avonds heb ik nog naar de mooie sterrenhemel gekeken die daar te zien was en daarna lekker in mijn hangmatje gekropen. Dit was wel een beetje koud, omdat het ook hier afkoelt 's nachts en er een stevige wind stond. Na wat geslapen te hebben, werd ik om kwart over 6 wakker, om heel snel naar de wc te gaan. Om half 7 zou de zon opkomen, dus was ik heel stilletjes buiten gaan zitten om van de zonsopgang te gaan genieten. 5 minuten daarna hoorde ik een wekker afgaan, had ik dus voor niks zo stil gedaan! De zonsopgang was heel gaaf om te zien, maar het was wat bewolkt. Na het ontbijt zijn we toen weer het meer opgegaan en hebben we nog wat dieren gespot, waaronder weer een aantal rode ibissen! We zijn daarna ook nog het meer ingesprongen voor een lekker modderbadje. Dat voelde echt vies aan aan je voeten, maar was wel leuk om te doen!
Na het modderbad hebben we geluncht en rustig aan alles ingepakt om terug te varen naar het vaste land en daar weer op de bus te stappen. Terug reis duurde ook weer redelijk lang, we hadden toen nog een kaaiman gezien die aangereden was en een dode anaconda. Die anaconda was, ondanks hij dood was, erg indrukwekkend! Oja, ik heb ook nog krabben gezien, die had onze gids ook nog gevangen. Foto's volgen nog op fb, ik heb er zelf een aantal gemaakt die ik er al op kan zetten, maar ik krijg er hopelijk ook nog veel van anderen!

Vanochtend zijn Mark en ik naar een school gegaan om enquetes af te nemen. We hebben er nu in totaal 42. Het begin is gemaakt! Met andere scholen hebben we helaas nog geen afspraken, maar daar gaan we morgen voor bellen! We gaan nu ook beginnen met onze methode schrijven en uitzoeken hoe excel werkt om onze enquetes bij te inventariseren.

Vanavond weer salsadansen en dan is deze nieuwe week ook weer goed begonnen! Over een dikke 3.5 week komt Bas hierheen en gaan we nog meer van zulke tripjes doen! Heel erg veel zin in. Wanneer hij hier is, ben ik hier al 2 maanden en op de helft van mijn stage. Gaat toch best snel he? In Nederland is het ook goed weer heb ik gehoord! Hoeven jullie allemaal niet zo jaloers op mij te zien, dat is ook wel fijn he :)?

Tot de volgende keer!

  • 10 Maart 2014 - 22:07

    Els M.:

    Wat een pracht verhaal, Tess, hartstikke mooi om zo een klein beetje idee te hebben van al jullie belevenissen. Je maakt het er goed, krijg ik zo de indruk. Heerlijk voor jullie! Veel succes en plezier verder. Groetjes, ook van Bart, Els

  • 10 Maart 2014 - 22:10

    Lenneke:

    Stoere tripjes zo allemaal. Heb er ook de fotos bij gezien op fb, zag er gaaf uit! Zo te lezen heb je daar je plekje wel gevonden, fijn. Nog heel veel plezier met de dingen die je nog gaat doen daar en succes met het onderzoek! Xxxxxx

  • 10 Maart 2014 - 22:19

    Angel & Joyce:

    Ik en Angel hebben zaterdag ook doodshoofdaapjes gezien! (Beekse Bergen hahaha). Ik vind ze echt zo mooi en gaaf :D Zo tof dat je ze zo in het wild hebt mogen meemaken!! Ik ben benieuwd naar je volgende fotoreeks op fb. De foto's bij dit avontuur zijn zeker weer geslaagd en geeft een hele goede impressie (je ziet asociaal bruin Tess :P)

    Zo te lezen gaat het de goede kant op met jullie project!

    Dikke kus en knuffeltjes van de knuffelpotjes

  • 10 Maart 2014 - 22:54

    Ashley:

    Leuk zeg al die dieren. En die kaaiman was vast gaaf om vast te houden :). Super tof zeg, Ik heb de foto's op facebook ook gezien. Zag er leuk uit! Hier is het weer ook lekker ja. Ik had gisterenmiddag zelfs al een bbq :P haha. Tot snel! x

  • 11 Maart 2014 - 10:17

    Vroukje Vloemans:

    He Hallo Tess.

    Wat ontzettend leuk om al je verhalen te lezen en je foto's te zien,genieten meid de tijd gaat snel om.
    als ik je avontuur lees, geniet ik even lekker met je mee.
    xxx Vroukje,Wim en Joris
    en de beestenbende

  • 11 Maart 2014 - 10:39

    Charlotte:

    Ah wat een leuk verslag weer Tess! Foto's zien er ook weer kei leuk uit! Ik heb ook zoveel zin om die kant op te komen :)
    Lekker genieten daar! Xx

  • 11 Maart 2014 - 13:25

    Josine:

    Wat gaaf allemaal Tess! leuk al die verhalen van jou!
    Zo te horen heb je het goed naar je zin daar!
    Geniet er nog van meis! Heel veel plezier
    Groetjes, Josine

  • 11 Maart 2014 - 14:32

    Lesley:

    Lijkt wel een vakantie daaro!!!

  • 11 Maart 2014 - 17:40

    Bas:

    heej schatje!

    Wel leuk weer jou blog te lezen hoor.. had het verhaal van bigipan al wel gehoord natuurlijk, maar t klinkt toch alweer supergoed! Ook project klinkt goed, gaat toch vrij soepel dan nu lijkt t, zoals je t schrijft.. Wordt nog wat.. en straks alle data verwerken! :)

    nog 3 en halve week tot je mij weer mag knuffelen.. T schiet alweer op ;-) Heb er zin an! :)

    xxxxxxxxxx

  • 11 Maart 2014 - 18:52

    Jopie:

    Heej Tess,

    Leuk om je reisverslag(je) te lezen. Kunnen wij het ook een beetje meebeleven. En ja, ook wij zijn alweer aan het aftellen. Maar wij moeten toch echt wachten tot 8 juni. Maar ondertussen lekker genieten daar; maak het mee en werk goed aan jullie onderzoek; zo ontmoet je natuurlijk ook weer veel mensen en kinderen. Geniet!!!!!!!!

    Puca, Koda, Nick, Jesse, papa en mama

  • 12 Maart 2014 - 22:06

    Corine:

    Hoi, wat gaaf allemaal! Goed te lezen dat het je goed hebt en dat je leuke tripjes maakt met ook nog leuke mensen Heel veel Groetjes uit Vessem.

  • 17 Maart 2014 - 15:59

    Pity Van Dommelen :

    Hallo Tess

    Wat kun jij toch leuk een verhaal schrijven
    Wij genieten ervan .
    Leuk om te lezen dat de dieren je nog steeds boeien dat zit in je .
    Fijn dat je al vorderingen maakt met je stage .
    maar geweldig dat je het ook combineert met het land te verkennen .

    Nog heel veel plezier en geniet groete Cees en Pity

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tess

Hallo! Zoals jullie hebben gelezen is mijn naam Tess. Ik ben een aantal jaar terug in Brazilië geweest en heb toen een blog bijgehouden. Nu vertrek ik over een week naar Suriname! Ik vond het voor mezelf wel handig alle reisverslagen bij elkaar te hebben, dus houd ik gewoon deze link aan :) Hopelijk hebben jullie net zoveel plezier als ik!

Actief sinds 17 Maart 2010
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 14731

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 08 Juni 2014

Suriname

07 Juli 2010 - 12 Augustus 2010

Tess in Brazilië

Landen bezocht: