Javaans feest, Sarinah en Overbridge - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Wal - WaarBenJij.nu Javaans feest, Sarinah en Overbridge - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Wal - WaarBenJij.nu

Javaans feest, Sarinah en Overbridge

Blijf op de hoogte en volg Tess

24 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Weer een weekje geleden dat ik een verslag heb getypt, dus was weer eens tijd! Afgelopen week hebben we weer aan ons projectplan gewerkt. Komende vrijdag moeten we dit inleveren en dan kunnen we naar de volgende stap: de interviews regelen en houden! Mijn lieve Bas heeft ons hier ook nog goed bij geholpen door ons projectplan na te kijken (aangezien we vanuit school heel lang moeten wachten op wat feedback) en daar zijn we dus een tijdje zoet mee geweest.
Verder heb ik nog lekker gesalsadanst met Mark. Ik zal kijken of ik hier een keer foto's van kan maken of vinden en dan zal ik ze er op mijn fb bij zetten.

Donderdag zijn Mark, Ilse en ik weer naar de vreemdelingendienst gegaan om alle documenten voor ons visum in te leveren. We hebben hier 3.5 uur moeten wachten in een koelkast, omdat die airco veel te hoog stond. Nu lekker verkouden daarvan :). We hebben nu wel alles correct ingeleverd en met een beetje geluk is ons visum klaar als wij terug naar huis gaan!

Vrijdag heeft Kenneth ons meegenomen naar een Javaans feest. Wat was dat gaaf om te zien zeg! Het begon om half 6, dus wij waren er om half 6. Even het Surinaams uurtje niet meegerekend, begon het uiteindelijk natuurlijk pas om half 7. Ze begonnen met een trommelspel wat echt heel gaaf klonk. Voor meer informatie daarover, moet je bij Mark zijn, want dat is meer zijn ding.
Daarna liepen alle mensen opeens naar buiten, dus wij volgden snel. Daar waren een paar mensen instrumenten aan het bespelen en 5 mannen liepen daar rond met houten paarden tussen hun benen. Zij werden toen in trance gebracht. Er was een 'leider' bij die heb vertelde wat ze waren en die ervoor zorgde dat ze niet het publiek ingingen. We hebben helaas maar 2 dieren gezien in trancevorm: paard en aap. De tijger en slang hebben ze deze keer overgeslagen. Dit was zo vreemd om te zien, want ik dacht eerst dat 't gewoon een toneelstukje was wat ze gingen opvoeren. Maar als je die mensen echt in hun ogen keek, dan leek 't echt alsof ze ergens anders waren, zo leeg waren die ogen. Ook als ze dan naar een andere 'trance' ofzo gingen, verkrampten die mensen zo erg, echt bizar.
Toen deze mensen dan paard waren, gingen ze helemaal rondhuppelen met een houten paard tussen hun benen en gras eten en draven. Toen ze aap werden, kregen ze allemaal een kokosnoot en die hebben ze allemaal met blote tanden opengemaakt! Gewoon een kokosnoot! Er werden toen ook foto's van ze gemaakt en dan keken ze zo helemaal geschrokken naar waar die flits vandaan kwam, net alsof 't een echte aap was die dat niet snapte waar die flits vandaan zou komen. Heel bizar om te zien, maar erg indrukwekkend!
Daarna hebben we nog een aantal culturele dansen gezien die ook erg leuk waren. Toen zijn we toch maar vertrokken, want we hadden nog niet gegeten en het was ondertussen half 9 en we hadden honger. We hebben toen met huisgenoten en nog wat andere mensen lekker gebbqt bij het huis.

Zaterdag ben ik met weer een aantal huisgenoten lekker uit eten geweest bij Sarinah. We hebben daar rijsttafel gegeten en dat is dan eigenlijk tapa's, maar dan op z'n Javaans. Dus van alles een beetje. Superlekker en superveel, maar zeker voor herhaling vatbaar! Het was ook gewoon een heel leuk restaurantje, met planten binnen en een riviertje en bruggetje, net alsof je echt op Java was.

Die zondag zijn we naar Overbridge gereden. Dit is een vakantieoord met allemaal huisjes waar je kunt overnachten. Je kunt ook een klein hutje huren waar je je hangmatten op kunt hangen en dan kun je daar ook overnachten. Er is dan ook een wit strand bij, wat hier niet natuurlijk is, maar wel erg mooi! er was ook een meer waar we in konden zwemmen, wat was afgezet tegen de piranha's. Die heb ik dan ook niet gezien, want 't was best donker water. Hier hebben we lekker gezwommen en wat gevolleybald in het water.
Toen we terug waren hebben Mark en ik gekookte aardappels met vegetarisch vlees (en Mark frikandellen) en erwtjes gegeten, lekker Hollands weer een keertje!
T eten is hier trouwens prima te doen. Als je beetje weet waar je op moet letten, lopen de kosten niet hoog op. Uit eten gaan is hier in vergelijking met Nederland ook echt niet duur, maar als je dat 5x per week doet natuurlijk wel. We proberen het tot 2x per week te beperken.

Morgen is hier trouwens een vrije dag voor iedereen, dan is het de dag van de Revolutie. We hebben voor morgen niet veel plannen, maar willen vanavond naar het casino gaan om dat eens uit te proberen! Daarvoor ga ik nog een proeflesje zumba met Ilse volgen. Kijken hoe dat hier is en of dat veel verschilt met de zumba in Nederland.

Tot de volgende keer jongens, hoop dat jullie mijn blog weer kunnen waarderen.

• 24 Februari 2014 - 21:06

Ashley:

Hopelijk ben je snel van je verkoudheid af. Maar dat komt wel goed denk ik. Wow dat feest klinkt raar zeg, kan me er echt niet veel bij voor stellen bij zo'n trance. Zo te horen heb je het wel naar je zin daar, geniet er van meisje! :) x

• 24 Februari 2014 - 21:33

Els (van Bas):

Ha die Tess,
    jeeh.. wat leuk.. het lijkt wel meer vakantie dan 'werken' wat je allemaal beschrijft. Maar wat een indrukken doe jij op zeg! En lastig dat ze van school uit zo lang op zich laten wachten. Veel succes weer verder met je stage en vooral .. lekker blijven genieten!!

• 24 Februari 2014 - 21:50

Bas:

YESS!!! Tess noemt mij 'Mijn lieve Bas".... SCORE!! :D :P maar allemaal weer leuk hoor schatje.. Nog ff wachten en dan kun je dat soort dingen ook met mij doen ;-)

• 24 Februari 2014 - 22:29

Joske:

Hee Tess,

Het klinkt allemaal super daar zeg... ik word er spontaan jaloers van!!
    Maar ga er nog lekker van genieten de komende tijd, voor je het weet is het om. Ik blijf ondertussen wel je blogs lezen en daar het Surinaamse gevoel uit proberen te halen :)

Succes nog daar met school en de interviews, en in de tussentijd lekker veel blijven zien daar!
    x Joske

• 25 Februari 2014 - 13:00

Lenneke:

Je blog is weer gewaardeerd hihi! Goed bezig met genieten naast stage looen zo te zien. Ga zo door hihi en ik spreek je snek weerxxx

• 28 Februari 2014 - 19:31

Pity Van Dommelen:

hallo Tess

Jij geniet wel
    Leuk hoor
    Je leert ook van de cultuur
    Jammer dat je verkouden bent maar dat zal ook wel weer beter worden
    De tijd vliegt om als er zo veel te beleven valt

groeten Pity