Morgen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Wal - WaarBenJij.nu Morgen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Wal - WaarBenJij.nu

Morgen

Blijf op de hoogte en volg Tess

06 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Goedenavond iedereen!

Dit zal mijn laatste blog van deze reis zijn, morgen vertrek ik namelijk terug naar Nederland. Ik zal jullie nog even vertellen wat ik de afgelopen weken nog gedaan heb, want we hebben niet stilgezeten natuurlijk.

Allereerst het project, Mark en ik zijn daar nu mee klaar. Onze begeleider in Suriname was er erg over te spreken en gaat volgende week zijn column in een krant hierover schrijven. Nu moeten we het project maandag digitaal inleveren en woensdag hard copy. Die week erop moeten we een presentatie geven en dan horen we of we het gehaald hebben of niet! Maar daar ben ik niet zo bang voor eerlijk gezegd :).

Het weekend na Katwijk zijn Mark en ik samen met Themba, Gwenn en Lionel (jongen die we bij de salsa hebben leren kennen) zelf op trip gegaan. We zijn weer bij Lobi Lafu langs gegaan en ook dit keer was het daar weer lekker genieten. Ik vind dat zo'n mooie plek met hele fijne mensen en als ik langer in Su zou blijven, zou ik er zeker nog eens heen gaan. De volgende dag zijn we naar een marron dorp geweest, 175 km van de Braziliaanse grens af. Dit was nog zo'n 4 uur varen, dus nog best een tijdje. Wat wel heel grappig was, toen we een keer een plaspauze hadden, sprong Barend (een jongen van Lobi Lafu, die met ons mee naar het dorp ging) van de boot, zo op 't land. Gwenn zei: dat kan ik ook! Wat denk je, springt ze natuurlijk vol in het water met haar mooie lange jurk en glijdt vervolgens ook nog eens uit, dat ze tot haar nek in het water zat. Gelukkig is ze de vervelendste niet en vond ze het niet zo erg dat ik helemaal dubbel lag. Om bij het dorp te komen, moesten we met de boot over een soela (klein watervalletje). We moesten uit de boot stappen en de mensen van het dorp daar gingen de boot met al onze spullen erin, zo naar boven duwen over die waterval! Was echt machtig om te zien, iedereen schoot te hulp. Bij het dorp werd het al bijna donker en regende het. Niet zo'n heel leuk welkom dus, maar de mensen waren erg aardig. Mark en ik sliepen in een heel klein houten hutje, waar onze hangmatten niet eens volledig uitgehangen op konden hangen. Elektriciteit was er alleen tussen 7 en 11 uur 's avonds, maar niet in onze hut. Wc's waren er niet, dat moest je buiten doen en als je 's nachts naar de wc moest, moest je een hakmes meenemen voor eventuele slangen of andere dieren die je aan zouden kunnen vallen.
De volgende dag ben ik samen met Themba, Gwenn en de dames van het dorp gaan afwassen in de rivier. Ik had twee pannen in een uur schoon gekregen, maar toen waren ze ook wel echt schoon! Daarna gingen wij zelf ons nog wassen in de rivier. Een meisje uit het dorp vond het heel gek wat wij allemaal in ons haar smeerden, maar wel erg interessant.
's Middags zijn we een wandeling gaan maken door de natuur daar, die erg mooi was in Boven- Suriname. 's Avonds heb ik mijn haar in laten vlechten door een meisje daar. Ze had mijn haar van een kant ingevlochten naar de andere kant en daar losse vlechten. Was heel gaaf, maar na 3 dagen had ik er genoeg van en heb ik het eruit gehaald.
Maandag zijn we toen weer terug naar huis gereisd. Om half 7 al de boot gepakt.
De week daarna hebben Mark en ik een crazy 88 georganiseerd als ons afscheidsfeestje. Dit is een spel waarbij je binnen een bepaalde tijd zo veel mogelijk gekke opdrachten moet volbrengen. Elke opdracht is een bepaald aantal punten waard, ligt eraan hoe moeilijk deze was. Wie aan het einde van de dag de meeste punten had, heeft gewonnen! Iedereen vond dit hartstikke leuk, alleen is de regentijd begonnen en het weer zat die dag helaas niet erg mee. Verder wel echt een topdag gehad! Zo zijn we achteruit door de drive thru (iedereen schrijft het hier zo..) gereden, vijf vreemde mensen geknuffeld, als een mummie door de winkelstraat gerend en nog veel meer. Voor de opdrachten, mag je mij een berichtje sturen ;).
De dag daarna zijn Mark en ik naar Domburg gefietst. In Domburg is een resort waar we 2 nachten hebben overnacht. Dit was lekker luxe, met een groot zwembad, jacuzzi, warm water en airco! Echt heerlijk. De mannen van wie het resort was, waren ook erg aardig. De tweede dag wilden Mark en ik uit eten gaan, alleen was de warung (Javaans eettentje) al dicht. Meteen zeiden ze dat wij bij hun wel aan mochten schuiven en daarna hebben we nog lekker thee gedronken en koekjes gegeten en gekletst en 't was zo 12 uur en zijn we maar terug naar onze kamer gegaan.
Woensdag zijn Mark en ik op trip geweest naar de Warappa kreek. Hier kregen we nog meer uitleg over plantages, verschillende vogels en planten. Dit was leuk, maar we wisten al best veel, omdat we al zoveel trips gedaan hebben. We hebben wel nog een ander stukje van Suriname gezien die we daarvoor nog niet gezien hadden.
Donderdag zijn Mark en ik op quad tour geweest. Dit was echt genieten. Heel de dag door savanne gebied rondgecrossed, door water en door de jungle. Erg mooi om te zien en avontuurlijk!
Vandaag is dus de laatste dag in Paramaribo. Net nog wat Borgoe ingeslagen om mee naar Nederland te nemen, zodat jullie dit kunnen proeven. Ben al begonnen m'n koffer in te pakken, maar is nog best veel werk! Gelukkig heb ik morgenvroeg ook nog even.
Nog even en ik zie jullie allemaal weer. Ik ben heel benieuwd hoe het is om weer in Nederland te zijn, want nu lijkt het zo vaag ver weg. Wat het ook is.
Ik denk dat ik de stad niet echt ga missen. Ik ben geen stadsmeisje. De natuur hier is wel echt prachtig en dat samen met de trips die ik hier heb gemaakt, ga ik wel echt missen. Ook sommige mensen die ik hier heb leren kennen. En het zal ook zeker wel even gek zijn om niet Mark 24 uur per dag om me heen te hebben.
Mijn normale leventje krijg ik er wel voor terug en dat vind ik toch ook wel erg fijn!

  • 06 Juni 2014 - 23:27

    Bas:

    Bijna Thuis!! kan niet niet wachten...

    maar er zijn ook plekken in steden waar t net zo gezellig en rustig is als in dorpen zoals beek :P maar dat je de locatie daar niet gaat missen kan ik mee instemmen :P

    tot heeeel snel :D
    xxxxx

  • 06 Juni 2014 - 23:34

    Judith:

    Wat een geweldige ervaring rijker heb jij zeg ! Fijn dat alles zo goed is verlopen !
    Als je niets te doen hebt zondag, wij staan op de meimarkt (Willemsplein ) haha

  • 06 Juni 2014 - 23:47

    Angel & Joyce:

    Haha Tess ik hoor je al gieberen toen ze in het water sprong! :p Enne ik wil wel die spelregels en opdrachten hoor haha! Moeten we een keertje doen :p

    Zo te lezen heb je weer erg veel meegemaakt en lekker genoten. Hopelijk heb je een goede reis terug meisje. Tot snel!

    Dikke kus en knuffel van mij en Angel

  • 07 Juni 2014 - 01:02

    Charlotte:

    Wat een toptijd hebben jullie daar gehad. En heel gaaf dat ik dit 12 dagen heb mee mogen maken. Succes met inpakken en alvast een goeie terugreis.
    x

  • 07 Juni 2014 - 08:53

    Joske:

    Hee tess!
    Klinkt echt weer super allemaal! Maar in het echt zal het vast nog leuker om te horen zijn...
    Dus ik ben benieuwd!

    Goede reis!
    X Joske

  • 07 Juni 2014 - 17:08

    Lesley:

    Whoohooo bijna thuis. Ik denk dat iedereen bij t doel 3 erg blij zullen zijn als je weer terug bent! Tot snel! Xxx

  • 07 Juni 2014 - 17:46

    Lenneke:

    Zzattie, je hebt daar echt hele vette dingen meegemaakt! Echt super om zo een half jaar doorgebracht te hebben. Hele fijne reis terug samen en tot morgen dushiiiii

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tess

Hallo! Zoals jullie hebben gelezen is mijn naam Tess. Ik ben een aantal jaar terug in Brazilië geweest en heb toen een blog bijgehouden. Nu vertrek ik over een week naar Suriname! Ik vond het voor mezelf wel handig alle reisverslagen bij elkaar te hebben, dus houd ik gewoon deze link aan :) Hopelijk hebben jullie net zoveel plezier als ik!

Actief sinds 17 Maart 2010
Verslag gelezen: 1939
Totaal aantal bezoekers 14719

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 08 Juni 2014

Suriname

07 Juli 2010 - 12 Augustus 2010

Tess in Brazilië

Landen bezocht: