Brownsberg en Katwijk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Wal - WaarBenJij.nu Brownsberg en Katwijk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Wal - WaarBenJij.nu

Brownsberg en Katwijk

Blijf op de hoogte en volg Tess

18 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo!

Zoals jullie merken, vertel ik niet vaak iets over ons onderzoek. Zal ik nu wel een keertje doen. Het gaat goed :). We zijn nu in de afrondende fase en onze begeleider uit Suriname is erg blij met de resultaten van ons onderzoek. Hij wilde ze zelfs afgelopen donderdag al gebruiken bij een presentatie en zei dat hij trots op ons was. Dat deed ons natuurlijk erg goed om zo te horen! Volgende week dus weer aan de slag om het verslag helemaal af en kloppend te maken en dan kunnen we beginnen aan de presentatie die wij hierover moeten houden op school. Als je het onderzoek graag wilt lezen, schrijf dan even een comment en stuur ik het naar je op :).

Nu naar de leuke dingen die ik hier weer heb gedaan! Vorig weekend ben ik samen met Mark, Wouter en Charlotte naar Brownsberg gegaan. We hadden deze trip zelf georganiseerd. Wouter kreeg een auto mee van zijn stage en hij heeft een internationaal rijbewijs. Zo zijn we dus naar het Brokopondomeer gereden. Dit is een heel groot stuwmeer, waar een groot elektriciteitscentrale bij staat die Paramaribo van elektriciteit voorziet. Dit meer is dus een aantal jaar geleden aangelegd en hiervoor hebben ze een groot deel van Suriname late onderlopen. Er zijn zo heel veel bomen onder water komen te staan en de stammen hiervan zie je nog steeds boven het meer uitsteken. Dit ziet er heel apart en soms best wel creepy uit. Foto's ga ik binnenkort op fb plaatsen! We hebben hier overnacht op Ston Eiland in onze hangmatjes en 's avonds weer lekker een kampvuur gemaakt met uitzicht op het Brokopondomeer. De volgende dag zijn we naar de Irenevallen gelopen. We zijn toen eerst heel de Brownsberg opgereden om deze vervolgens helemaal naar beneden lopen naar de waterval toe. De waterval was heerlijk verkoelend, maar vervolgens moesten we heel dat lange steile stuk ook weer omhoog! Ik vond dit best pittig, maar het is me natuurlijk wel gelukt weer boven te komen. Toen zijn we terug naar Paramaribo gereden.

Dinsdag zijn Mark en ik bij Jana gaan eten, en toen hadden we zelf tortilla gemaakt. Dit wil ik zelf ook nog eens maken in Nederland en om het niet te vergeten schrijf ik het hier even op, zodat jullie mij hier aan kunnen herinneren!

Afgelopen weekend zijn we eindelijk naar een karaokebar geweest! Het was echt totaal niet druk, waardoor we heel veel liedjes achter elkaar konden zingen. Nog 4 Deense jongens ontmoet die gezellig mee zijn gegaan. De dag daarna ben ik met Charlotte, Lara, Wietske en Stanley naar Katwijk gefietst. Dit is nog een stuk verder dan Mariënburg waar we een tijdje terug naartoe zijn gefietst. We zijn weer met de boot naar New Amsterdam gegaan en vanaf daar was het nog 1.5 uur fietsen ongeveer. Toen we daar eindelijk aankwamen, was het ondertussen heel erg warm. Toen bleek de plantage dicht te zijn! Wij baalden flink, want hiervoor waren we natuurlijk niet al 2.5 uur onderweg. Na een tijdje kwamen we iemand tegen die de gids voor ons gebeld heeft. De gids kwam er heel snel aan en wilde ons alsnog een rondleiding geven, ondanks het eigenlijk in haar vrije weekend was! Echt superleuk van haar en toen kregen we ook nog wat korting om binnen te komen ook! Hier kregen we uitleg over de plantage. Deze plantage was ook nog in gebruik en er werd koffie verbouwd. Vroeger werkten er 200 slaven, maar nu nog maar 10 arbeiders. Dit waren te weinig arbeiders om al het grond goed de onderhouden. We hebben verschillende koffie bomen gezien en we hebben nog een sinaasappel van de boom gegeten die erg lekker was! Lekkerder dan in Nederland, zelfs toen hij nog warm van de zon was. Daarna kregen we nog een kopje koffie van bonen die van de Katwijkse plantage afkwamen en mochten we daar nog even zwemmen in een groot zwembad. We hadden alleen geen badkleding meegenomen, dus zijn we er met kleren en al ingesprongen. Deze zouden op de weg terug toch wel weer opdrogen. Om 7 uur 's avonds waren we weer thuis en om 9 uur 's ochtends vertrokken. Was dus een hele fietstocht en heel erg leuk vond ik.

Vanochtend ben ik samen met Charlotte om 6 uur opgestaan om even naar de vogeltjesmarkt te gaan. Het stelde alleen niet zoveel voor, want vandaag was er helaas geen wedstrijd. Het had toch wel iets om zo vroeg daar al te zijn en we hebben wel leuk met een aantal vogels op de foto mogen staan. Om 7 uur waren we alweer thuis en toen weer snel terug in bed gedoken.

Mijn laatste 3 weken in Paramaribo zijn aangebroken. Ik heb aan de ene kant wel zin om weer naar huis te gaan, ook omdat ik al heel veel van het land gezien heb. Aan de andere kant betekend het wel dat dit avontuur dan definitief over zal zijn. Ik vind het een beetje dubbel hierdoor.

Voor de laatste drie weken hebben we nog allerlei plannen gemaakt, waaronder een weekendje naar een stam in het binnenland van Suriname en 4 dagen naar Guyana om naar de Kaieteur waterval te gaan. Hier ga ik over een paar weken weer meer over schrijven!

Heel veel liefs, van Tess.

  • 18 Mei 2014 - 19:34

    Lesley:

    Come back!!!!!!!!

  • 18 Mei 2014 - 19:52

    Bas:

    nog drie weken! het einde is in zicht! :)

    xxxxx

  • 18 Mei 2014 - 20:09

    Angel & Joyce:

    Lieve Tess,

    Goed om te horen dat je het nog steeds naar je zin hebt daar en leuke dingen beleeft. Ook is het goed om te horen dat het project zo lekker loopt! Heel veel succes en plezier nog de laatste weken!!

    Kusjes Joyce & Angel

  • 18 Mei 2014 - 20:33

    Els M:

    ha tess, he.. gelukkig .. nog steeds veel leuke dingen. Meis.. wat doe je toch een schat aan ervaringen op... En je kunt er leuk over schrijven.. ik ben benieuwd nog meer te horen!! Maar de grootste ervaring zal toch zijn die van hoe je zelf bent, groeit, verandert, leert, ervaart... ik vind het bijzonder dat je zoiets aangaat. Heel veel goeds nog voor de laatste weken.
    Enne.. ik vind het wel leuk je verslag te lezen.. weet alleen nog niet wanneer precies.. beetje drukjes hier met de bruiloft van Ankie in het vooruitzicht! Lieve groet ook van Bart!

  • 18 Mei 2014 - 20:38

    Ankie:

    Leuk om je stukjes te blijven lezen. Ik ben we benieuwd naar jullie verslag! Nog heel veel plezier de laatste weken.

    groeten, Ankie

  • 18 Mei 2014 - 20:52

    Ashley:

    Goed om te horen dat je project goed gaat. En ik snap dat het dubbel is zo veel leuke ervaringen in een ander land, echt een avontuur. Maar stiekem ben ik toch wel blij dat je over 3 weken terug bent, want ik heb je toch wel heel erg gemist. Tot snel! xx

  • 18 Mei 2014 - 21:37

    Loes:

    Tessje, jeeeeej je bent over 3 weken weer terug. Woehoeee!!! Ik wil je onderzoeksverslag wel graag lezen :) veel plezier nog, geniet nog van de laatste weekjes :D xxx

  • 18 Mei 2014 - 22:57

    Mama:

    Hoi Tess,

    Wat een leuk verhaal weer. En ja, jullie mogen heel trots zijn op jezelf m.b.t. het onderzoek. Ben er ook benieuwd naar, dus mij mag je het zeker toesturen. Heel veel succes nog deze weken om het af te maken.
    Goed dat je weet wat je deze laatste weken nog wilt/moet doen. Ik snap wel dat je een dubbel gevoel hebt. Aan de ene kant lekker naar huis, aan de andere kant ook afscheid nemen van een avontuur, waar je jarenlang naar uit hebt gekeken. Tenminste naar een buitenlandse stage (wat niet perse Suriname hoefde te zijn, maar wat het wel geworden is).
    Geniet er nog van en doe je ding daar nog. We zien elkaar echt weer over 3 weken.
    Heel veel liefs mama

  • 18 Mei 2014 - 23:45

    José :

    Hey tess,
    fijn dat het zo goed gaat!
    ik ben ook wel benieuwd naar je verslag.
    José

  • 19 Mei 2014 - 08:36

    Vroukje:

    He Tess,

    Wat heerlijk om je avontuur meet te lezen,zo te lezen heb je het goed naar je zin,en nu zit je lekker in
    Je ritme en dan is het einde alweer zichtbaar!
    Nog 3 dikke weken moet je zomaar denken,en dan heb jij een avontuur om mee te nemen wat niemand jou
    Meer kan afnemen,dit avontuur steek je lekker in je rugzak en gaat dit jaren lang aan ieder vertellen.
    Ooh wat zouden je honden blij zijn!! En je Fam ook.
    Het voordeel is ook dat je je mooie huidkleurtje hier nog kunt onderhouden.
    En vooral,als je die zon in je koffer stopt en in nederland op laat.
    Hajaha....oeps! Is dezelfde zon.........lol.
    Het gaat je goed meid,geniet ervan.
    Xxx Vroukje,Wim Joris. En de honden Kai en Lindsay.




  • 19 Mei 2014 - 12:24

    Lenneke:

    Ewa dushi zattie :p het blijft leuk om je verhalen te lezen en ben blih dat we toch nog een keer geskyped hebben haha, kwam het er toch nog van. Nog veel plannen zo de laatste weken. De tijd zal nu wel voorbij vliegen dus geniet van alles! En over 3 weken zie ik je heeeeel snel weer haha :) xxxx

  • 19 Mei 2014 - 18:52

    Charlotte:

    Hey tess

    leuk verhaal weer van al jullie belevingen...succes nog in de laatste weken avontuur.. enne ik ben ook heel benieuwd naar jullie verslag!

    X

  • 26 Mei 2014 - 14:35

    Pity Van Dommelen:

    hallo Tess

    Vind het nog steeds leuk om jou verslag te lezen
    Super dat ze zo positief zijn over jullie onderzoek.
    ik wil dat ook graag ontvangen .
    Leuk dat je het nuttige met het aangenamen verenigd
    Geniet. geniet .
    De tijd is in mijn gedachten omgevlogen .


    nog hele fijne dagen .

    groeten pity

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tess

Hallo! Zoals jullie hebben gelezen is mijn naam Tess. Ik ben een aantal jaar terug in Brazilië geweest en heb toen een blog bijgehouden. Nu vertrek ik over een week naar Suriname! Ik vond het voor mezelf wel handig alle reisverslagen bij elkaar te hebben, dus houd ik gewoon deze link aan :) Hopelijk hebben jullie net zoveel plezier als ik!

Actief sinds 17 Maart 2010
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 14714

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 08 Juni 2014

Suriname

07 Juli 2010 - 12 Augustus 2010

Tess in Brazilië

Landen bezocht: