Lobi Lafu, liefde lacht! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Wal - WaarBenJij.nu Lobi Lafu, liefde lacht! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Wal - WaarBenJij.nu

Lobi Lafu, liefde lacht!

Blijf op de hoogte en volg Tess

05 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi hoi!

Bas is nu alweer twee weken naar huis en het aftellen hier is begonnen. Ik heb nu 3/4e van mijn stage in Suriname gehad. Over 5 weken ben ik weer terug in Nl!
De week dat ik weer terug in m’n kamer was, was niet zo leuk na zo’n leuke vakantie. Ik vond het heerlijk om even uit dit kamertje weg te zijn en allemaal leuke tripjes te doen en zoveel van het land te zien. Lekker veel weg uit de stad. Ik baalde hier zo erg van, dat toen Manon mij vroeg of ik ’t weekend mee weg wilde, ik daar geen moment over twijfelde. Woensdag bij de salsa hadden we het idee bedacht, donderdag geregeld en vrijdagvroeg waren we vertrokken. Met z’n drietjes, Manon, Mark en ik. We zijn naar Lobi Lafu geweest, wat liefde lacht betekend. We hebben het zelf georganiseerd en zijn met de bus van Paramaribo naar Atjoni gegaan. Daar zijn we op een bootje gestapt richting Lobi Lafu. Dit was een klein parkje waar je kon overnachten en een super uitzicht had. Wij sliepen lekker in hangmatten. Het voelde een beetje als kamperen. Het speciale aan Lobi Lafu is, is dat er een kabelbaan bij is. Dit heb je dus ook bij Bergendal, maar hier is het veel leuker! Veel relaxter, mooiere banen en je mag alles zelf doen. Er gaan alleen twee mannen mee om te controleren dat de kabelbaan veilig uitgevoerd word. Een erg gave ervaring was dat. ’s Avonds hebben we nog lekker met de gidsen en 4 andere gasten rond een kampvuur gezeten. De volgende dag werden we om 10 uur gebeld, of wij misschien toch om 11 uur al mee terug wilden met de bus naar Paramaribo. Dat wilden wij niet, want dan zouden we moeten haasten en we wilden daar nog wat genieten. Dus afgesproken dat we toch om 3 uur naar Paramaribo zouden kunnen. Vervolgens werd ons gevraagd of wij om 5 uur met de bus mee naar Paramaribo wilden, omdat de andere 4 gasten ook om 5 uur gingen. Dat wilden we ook niet, want we wilden die avond naar De Dijk, die kwam optreden en daar wilden we op tijd heen. Om half 3 waren we weer op weg naar Atjoni en om 3 uur waren we bij de bus. Daar werd ons gevraagd of wij nog 30 min wilden wachten, want dan zouden er nog wat andere mensen meerijden. Nou, prima, daar doen we niet moeilijk over. Om half 4 gingen we weg om deze mensen op te halen bij Danta Bai. Ik kreeg vervolgens al het idee dat dat de andere 4 gasten waren, die ook op lobi lafu verbleven. Ik kreeg gelijk, na nog een uur wachten daar, kwamen deze 4 gasten bij ons in de bus zitten. We kwamen om half 8 terug in Paramaribo, toen snel tas uitgepakt, gegeten en op naar De Dijk! Deze kwam speciaal om op Koningsdag te spelen! Superleuk concert was dat en heel leuk om mee te maken.
Afgelopen donderdag was hier (alweer) een vrije dag: de dag van de arbeid! Iedereen van het huis was vrij en we zijn lekker een dagje naar White Beach geweest. Lekker wat gezwommen en geluierd, maar ik vond Overbridge toch wel wat mooier.
Dit weekend ben ik met Gwenn, Charlotte en Themba gaan fietsen! Dit zijn 3 nieuwe huisgenoten van mij en afgelopen week aangekomen. We zijn van de Mozartstraat naar de Leonsberg gefietst, daar hebben we een bootje gepakt (met de fietsen) om vervolgens bij Nieuw Amsterdam uit te stappen. Hier hebben we verder gefietst naar Mariënburg om een oude plantage te bezoeken. De fietstocht zelf was al een hele belevenis, maar toen we bij de plantage aankwamen, kwam er een oude man naar ons toe. Hij was daar gids en wilde ons graag rondleiden. Als een echte Hollander vroeg ik natuurlijk meteen hoe duur dit dan wel niet zou zijn. We mochten zoveel geven als wij vonden dat de tour waard was! Nou, super geregeld. Het was een oude man van 75 jaar en hij heeft ons op de fiets de oude suikerriet fabriek en palm fabriek laten zien. Bij de palm fabriek werd lokale drank gemaakt. Palm is een sterke drank met 90% alcohol. Hier werd verder ook Borgoe gemaakt. Erg leuk om allemaal te zien! Vervolgens zijn we weer naar Nieuw Amsterdam gefietst om met de boot terug naar Paramaribo te gaan.
Nu ga ik lekker een pasta maken met aubergine, want die is hier echt gigantisch lekker en wachten tot we weer internet hebben, want die ligt er ondertussen ook alweer een hele dag uit!

Veel liefs, Tess

  • 05 Mei 2014 - 21:05

    Els M:

    Leuk Tess,, fijn dat je de draad toch weer goed zelf oppakt en er van maakt/uithaalt wat je er van maken/uithalen kunt! Veel plezier nog weer verder!!

  • 05 Mei 2014 - 22:30

    Charlotte:

    Super leuk weer tess...lekker nog genieten en zoveel mogelijk zien! X

  • 05 Mei 2014 - 22:51

    Ashley :

    Super tess! Leuk dat je toch nog het weekend weg kon! K zou zeggen als je zo door gaat vliegen die weken om, en dan heb je ook nog eens een top tijd gehad. Geniet ervan! En tot snel :) xx

  • 05 Mei 2014 - 23:32

    Bas:

    Toch altijd mooi hoe mensen op internet (!!) zeggen dat ze geen internet hebben :P wat klopt hier niet... :P

  • 06 Mei 2014 - 07:19

    Karin:

    Leuk om te horen wat je allemaal beleefd. Geniet er maar van want die laatste maand vliegt voorbij. Heel veel liefs en groetjes aan mark!

  • 06 Mei 2014 - 15:35

    Mama:

    Ja, het aftellen is begonnen. Alhoewel, ik tel al van het begin af aan, af. Dus ik zie er naar uit om je weer, in het echt, te zien. Heel veel liefs, maar ook nog genieten hoor, deze laatste weekjes!! Heel veel liefs

  • 07 Mei 2014 - 13:56

    Pity Van Dommelen :

    hoi Tess

    Wat leuk dat je buiten je stage ook het land gaat verkennen .
    Je hebt al echt veel gezien en meegemaakt .
    Leuk om dat mee te mogen beleven .
    Hoe gaat het met de stage lukt het ?
    De tijd vliegt nog even en je bent alweer in Nederland.

    Geniet nog maar even

    lieve groeten uit het natte Spoordonk Cees en Pity

  • 07 Mei 2014 - 15:44

    Lenneke:

    Eindelijk tijd om je verslag te lezen tussen al hey verbouwen door, maar het klinkt weer goed hoor! Nog even optimaal genieten want voor je het weet ben je weer terug in dit regenachtige land. Xxxxxxxx

  • 07 Mei 2014 - 20:55

    Angel & Joyce:

    Lieve Tess,

    Mooi om te horen dat je nog lekker bezig bent met salsa dansen! (nog een filmpje op fb zou leuk zijn hihi)
    Ik denk dat Angel wel jaloers zou zijn op hoe vaak je lekker in een hangmat hebt kunnen liggen! ;) Wel tof dat je dat zo met z'n drietjes dat uitje hebt kunnen regelen, nog zoveel hebt kunnen genieten en niet bij de pakken neer hebt gezeten. Daarnaast lijkt het mij erg indrukwekkend om een oude plantage te zien... Enne... je weet mijn adres hè (voor die lokale drank of Borgoe ;)

    Ik hoop dat je in de laatste weken nog lekker van het weer en de natuur/cultuur kunt genieten!

    Dikke kus en knuffel van mij en Angel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tess

Hallo! Zoals jullie hebben gelezen is mijn naam Tess. Ik ben een aantal jaar terug in Brazilië geweest en heb toen een blog bijgehouden. Nu vertrek ik over een week naar Suriname! Ik vond het voor mezelf wel handig alle reisverslagen bij elkaar te hebben, dus houd ik gewoon deze link aan :) Hopelijk hebben jullie net zoveel plezier als ik!

Actief sinds 17 Maart 2010
Verslag gelezen: 586
Totaal aantal bezoekers 14715

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 08 Juni 2014

Suriname

07 Juli 2010 - 12 Augustus 2010

Tess in Brazilië

Landen bezocht: