Holi Phagwa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Wal - WaarBenJij.nu Holi Phagwa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Wal - WaarBenJij.nu

Holi Phagwa

Blijf op de hoogte en volg Tess

18 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi iedereen!

Ik maak er een beetje een gewoonte van om vanaf de maandag weer een nieuw reisverslag te maken. Dan kan ik jullie mooi over het weekend vertellen.
Afgelopen vrijdag zijn Mark en ik met Jeroen naar zijn school gegaan om daar Holy Phagwa te vieren. Dit is een feest van de Hindoestanen, waarbij ze allemaal gekleurd poeder naar elkaar gaan gooien, om de vrijheid te vieren. Wanneer iedereen gelijk gekleurd is door al die kleurtjes, lijkt iedereen gelijk en dat wordt deze dag ook gevierd! Het mooie hier in Suriname is, is dat dit feest officieel op zondag 16 maart is. Dan is alleen iedereen al vrij, dus is dit feest een dag opgeschoven, zodat maandag ook iedereen vrij is! Dat kan toch niemand in Nederland verzinnen :p? Deze vrijdag hebben we het dus met de kinderen gevierd en dat was echt super. Alle kinderen bleven ons maar onder de poeder gooien, die vonden dat natuurlijk hartstikke leuk, die drie blanke mensen erbij! Vervolgens moesten we nog een half uurtje terug fietsen naar huis voordat we konden douchen. We zijn best vaak na getoeterd en nagekeken. Dit keer was dat wel grappig, want nu waren we natuurlijk een hele verschijning met drie gekleurde mensen op de fiets!

Vrijdagavond zijn Mark, Jeroen, Silke, Ilse en ik uit eten geweest bij JiJi’s. Daar kun je echt lekker eten en over de Suriname rivier uitkijken. Vervolgens wilde wij naar een karaoke bar gaan, maar deze bleek afgehuurd te zijn en er was een besloten verjaardagsfeest gehouden. We wilden net weglopen toen we achterna werden geroepen dat we toch wel naar binnen mochten komen! Wij dus naar binnen en kregen meteen te horen waar het eten en drinken stond en dat we dat gewoon mochten pakken als we dat wilden. Op het begin waren we daar nog niet zo happig op, maar toen werd ons verteld dat als we niks te drinken of eten pakten, dat eigenlijk een belediging voor hun was. Ze hadden daar allerlei sterke dranken die we konden mixen en ook nog een live bandje! We hebben ook de vicepresident en een minister gezien en staan hier ook mee op de foto (zie fb). Was een erg tof feestje, zo met de lokale bewoners!

Zaterdag zijn Mark, Jeroen, Silke en ik naar de vlindertuin geweest. Ik wilde hier heel graag heen, en uiteindelijk waren we vertrokken! We zijn op de fiets naar de bus gegaan, daar opgestapt en binnen een half uur waren we in Lelydorp, waar de vlindertuin is. De bus kost hier echt helemaal niks, 1.60 SRD, wat ongeveer gelijk staat aan 25 eurocent. In Lelydorp aangekomen was het nog 2 km lopen naar de vlindertuin. Onderweg begon het te regenen, dus zijn we even gaan schuilen bij een Chinees. Hier waren we aan de praat geraakt met een man die opeens een liter bier (een djogo) voor ons kocht! Super aardig en die hebben we toen opgedronken en ondertussen gewacht tot het weer droog was. Bij de vlindertuin aangekomen, kregen we meteen een rondleiding met veel informatie over de vlinders. Ik vond dit erg interessant en leuk om mee te maken! Ook de vlinders die we daar gezien hebben waren echt supergaaf en mooi! Ze werden daar gefokt voor de export naar andere vlindertuinen in Europa en Amerika. Er werden hier ook landschildpadden en boa constrictors gefokt, die naar dierenwinkels gingen in Europa. Aan het einde wilden we terug gaan lopen naar de bus. We hadden nog geen 20 meter gelopen of er stopte een auto en de vrouw achter het stuur vroeg of we een lift wilden. Daar zeiden wij natuurlijk geen nee tegen, echt super aardig dat ze ons zo mee wilde nemen! Dat gebeurd in Nederland niet zo snel, of mensen zijn meteen achterdochtig of het wel kan.

’s Avonds ben ik met Renee uit eten gegaan bij Martin’s house of Indian food. Renee is een meisje die ik hier heb leren kennen. Heel aardig en eet ook geen vlees! Vandaar dat we hier zijn gaan eten, want daar was heel veel keus voor vegetarisch eten. Het eten was heel erg lekker, maar de bediening echt bagger. Ze wist niks van wat een gerecht inhield en snapte het allemaal maar niet zo goed. De bediening is hier in Suriname sowieso niet zo heel super, maar ook daar wen je aan en het heeft zo ook wel z’n charmes natuurlijk.

Zondag is een luie dag geweest. Alles beetje op orde brengen en nog wat kleren wassen.

Maandag was het officiële Holi Phagwa feest. We zijn eerst naar een Hindoestaanse vrouw geweest, om daar gezellig met een hele groep wat te eten. We hebben roti gekregen en aardappelkroketjes en nog een soort van donut met allerlei kruiden, in olie gebakken. Ik weet niet hoe het heet, maar het is natuurlijk erg lekker! Daarna zijn we naar het onafhankelijkheidsplein gefietst, want daar was een heel feest georganiseerd. Toen we daar net aankwamen was het nog niet zo druk, maar een paar uur later, toen DJ Chuckie begon te draaien, was het wel druk en heel erg gezellig! We hebben heel veel met allerlei kleurtjes gegooid weer en toen ik thuis kwam was ik helemaal bruin van alle kleurtjes die op me gegooid zijn. Mocht je ooit de kans krijgen om zo'n feest mee te maken; zeker doen!!!


  • 18 Maart 2014 - 18:07

    Melany :

    Weer een leuk verslag Tess! Zo'n donut heet een bara. Erg lekker inderdaad! :D

  • 18 Maart 2014 - 18:09

    Inge:

    Hahaha Tess
    Ben jij daar op stage?
    Ik lees: feest, eten, feest, eten, uitje, eten, feest hahaha!
    Heel gezellig hoor! Leuk om zo te lezen ;)

    Xx

  • 18 Maart 2014 - 18:14

    Ashley:

    Leuk Tess,
    Ik wil die kleurtjes ook nog een keer gooien! haha. Lijkt me echt grappig. Verder heb je zo te horen leuk gefeest en gegeten :). Veel plezier nog x

  • 18 Maart 2014 - 18:18

    Lenneke:

    Haha ik dacht hetzelfe als inge, maar klinkt errug goed! Die kleurtjes zagen er echt leuk uit.
    Xxxx

  • 18 Maart 2014 - 19:57

    Bas:

    Mag ik mij ook bij deze opmerking aansluiten?? :P

  • 22 Maart 2014 - 00:56

    Angel & Joyce:

    Lieve Tess,

    Zo te lezen heb je weer veel leuke dingen meegemaakt en heb je het erg naar je zin! Ook heb ik weer erg leuke foto's voorbij zien komen op fb. Ik geloof dat je ook druk bent met je stage, maar ons liever vertelt over de leuke dingen die je hebt meegemaakt ;) Desalniettemin ben ik wel nieuwsgierig naar de status van jullie project :)

    Ik ben jaloers dat je zo'n gaaf feest hebt meegemaakt, met DJ Chuckie nog wel! Ik wil sowieso nog een keer naar Dirty Dutch, misschien dat je dan mee wil/kan gaan ;) Verder ben ik laatst nog naar de Surinamer geweest voor een broodje bakkeljauw en heb ik wat gekletst over jou haha. Heb gelijk een pot sambal gekocht voor Angel met madame jeanette erin (aanrader). Oh en toevallig heb ik afgelopen zondag nog een boa constrictor in mijn nek gehad haha :P

    Kusjes en knuffels van mij en Angel

    Ps... Regel voor mij ook zo'n feestje met gratis eten en drank xD

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tess

Hallo! Zoals jullie hebben gelezen is mijn naam Tess. Ik ben een aantal jaar terug in Brazilië geweest en heb toen een blog bijgehouden. Nu vertrek ik over een week naar Suriname! Ik vond het voor mezelf wel handig alle reisverslagen bij elkaar te hebben, dus houd ik gewoon deze link aan :) Hopelijk hebben jullie net zoveel plezier als ik!

Actief sinds 17 Maart 2010
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 14721

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 08 Juni 2014

Suriname

07 Juli 2010 - 12 Augustus 2010

Tess in Brazilië

Landen bezocht: