Carnaval in Suri! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Wal - WaarBenJij.nu Carnaval in Suri! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Wal - WaarBenJij.nu

Carnaval in Suri!

Blijf op de hoogte en volg Tess

04 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo iedereen!

Ik ben nu 4.5 week weg en wie nog steeds mij volgt en mijn verslagen leest: Super leuk, ik waardeer de comments echt en ik vind het erg leuk om te lezen elke keer!

Over het project: We zijn nu klaar met het projectplan en hebben deze ingeleverd. Vanmiddag hebben we een afspraak met Bastiaan en Rebekka over hoe nu verder aan te pakken. Hier gaan we morgen dus weer flink mee aan de slag! Misschien klinkt het soms alsof we hier weinig doen, omdat ik er weinig over zeg op fb of hier, maar dat valt wel mee. Oke, we staan niet voor half 8 op en hebben best vaak een middag vrij, maar dat komt dus ook doordat we hier vaak lang moeten wachten tot we antwoord hebben. Heel vervelend af en toe. En verder vind ik het gewoon veel leuker om over de dingen te vertellen die ik hier heb meegemaakt dan over ons onderzoek!

Vorige week dinsdag was hier de dag van de Revolutie. Een nationale vrije dag, waarbij iedereen dus vrij was. De Surinamers nemen dit erg letterlijk, want vervolgens zijn ook gewoon alle restaurantjes dicht, behalve de Chinezen hier, die werken altijd. Wij wilden deze dag naar Fort Zeelandia gaan. Kwamen we daar aan, bleek die ook dicht te zijn.. Balen! We zijn die dag nog wat gaan fietsen en ik ben die dag naar de Cultuurtuin gegaan om wat te wandelen. Dit is gewoon een rondje in een soort parkje die je hier kunt lopen van 3.2 km. Heel fijn om zo af en toe aan de drukte van de stad te ontsnappen, want ik merk toch wel dat ik de rust van het wandelen met de honden in de bossen en andere plekken toch best wel mis! Wanneer ik hier dus de behoefte heb om er even tussenuit te gaan, kan ik makkelijk daarheen fietsen, heel fijn.

De dag daarna zijn Mark en ik naar de oude plantage Peperpot gefietst, over een hele grote brug van 1.5 km lang en 51 meter hoog. Dat was best zwaar om deze brug over te fietsen, maar wel heel leuk om zo een keer mee te maken! We kregen met enige regelmaat vanuit de auto's te horen: niet springen he! Of: kom op, je bent er bijna! De Peperpot plantage was ook wel gaaf om te zien. We hadden alleen geen gids, dus veel informatie kregen we er niet over. Het was ook niet zo goed onderhouden helaas, er waren alleen maar een aantal huisjes, een oude koffiefabriek en opslagplaats. Overal onkruid en troep wat er lag, maar toch wel erg gaaf om een keer gezien te hebben! Het leek een beetje op de plantage van: hoe duur was de suiker. Mocht je die film nog niet gezien hebben, ik heb 'm thuis liggen (van Bas gekregen) en dan mag je 'm wel van mij lenen, even aan ons mam vragen.

De vrijdag zijn we na lang overleggen uiteindelijk naar een voetbalwedstrijd gaan kijken van jong Suriname tegen jong Frans-Guinea. Was best leuk om te zien, maar volgens mij waren ze niet zo super goed. Suriname had met 5-0 gewonnen! Daarna zijn Mark en ik naar het casino gegaan, hier kun je als je wat gaat gokken, gratis eten en drinken. Mark had bij de 1e automaat meteen 30 SRD gewonnen, dat wilde ik ook wel! Dus ik gooi mijn 10 SRD daar ook in, maar wat denk je, helemaal niks dus he. Vervolgens roulette geprobeerd en hier heb ik wel wat gewonnen! Dit heb ik toen snel ingewisseld en uiteindelijk heb ik maar 18 SRD verlies opgelopen ( ongeveer 4.50 euro :p).
Zaterdag was hier ook carnaval, maar dat vieren de Surinamers niet zo heel erg, ze zijn dan zelfs niet eens allemaal vrij! Mark, Jeroen, Silke en de Belgen zijn met een Braziliaanse optocht mee gaan lopen! Was heel leuk, er liepen ook veel Brazilianen mee en ik had weer even het idee dat ik in Brazilië was, heel leuk. De Brazilianen spraken weer alleen Portugees en geen Engels of Nederlands. Ik heb mijn Portugees weer naar boven gehaald en dit ging nog verbazingwekkend goed! Ik kon me best goed duidelijk maken in het Portugees. Na de optocht was er nog een feest waar we nog zijn blijven hangen. Toen Mark, Jeroen en ik naar huis wilden, wilden we een taxi bestellen. Dat was alleen nog niet zo makkelijk, Marks mobiel was lees, ik had geen beltegoed meer en Jeroen niet z'n goeie simkaart meegenomen... Toen zijn we terug naar huis gelopen, wat niet zo ver was.

• 04 Maart 2014 - 21:41

Bas:

Klinkt weer goed hoor!! Nu mooi op de helft tot ik vertrek en je me weer kan knuffelen :)

Nu alvast een internet knuffel ;-)

xxxxx

• 04 Maart 2014 - 22:01

Els M.:

wat leuk om weer van je te horen.. En je hebt groot gelijk..natuurlijk is het veel leuker over de nieuwe, interessante Suriname belevenissen te schrijven ipv over jullie project. Heerlijk dat jullie zo veel doen en meemaken.. dan ben je niet voor niets in Suriname,toch?!! Veel plezier en ook succes weer verder en hartstikke fijn dat je het dus wel echt naar je zin hebt! Groetjes, ook van Bart en aan Mark.

• 04 Maart 2014 - 23:10

Joyce & Angel:

Leuk om te lezen dat je weer veel hebt meegemaakt! 4,5 week alweer.. wat gaat het snel.. Gaaf dat je weer het portugees hebt opgepakt en even gekletst hebt met de Brazilianen! En fijn dat je daar lekker je ding kan doen, zoals fietsen en wandelen. Misschien moet Bas maar stiekem Puca en Koda meenemen in zijn bagage ;)

Dikke kus en knuffeltjes van Angel en mij

• 05 Maart 2014 - 01:05

Jopie:

Heej Tess, hoe duur was de suiker is als miniserie op tv (geweest). Echt zo mooi, maar soms ook best schokkend. Loes gaat 'm nog kijken.
    Zo'n brug lijkt me superspannend; ik denk niet dat ik dat zou durven. Blijft leuk om je blog te lezen, dus hou vol. Liefs mama

• 05 Maart 2014 - 01:44

Sandra:

Leuk te lezen Tess. Mooie verhalen!

• 05 Maart 2014 - 10:28

Charlotte:

Hey tess altijd leuk om je verhalen te lezen...lekker genieten daar.... Ik heb op aanraden van mark ook de film gezien... misschien tot over een maandje! X

• 05 Maart 2014 - 12:09

Lenneke:

Wat een leuke avonturen weer haha! Je blog wordt ook nog steeds gewaardeerd en blijf lekker genieten daar. Xxx

• 06 Maart 2014 - 18:33

Leo Van De Wal:

Nou meid, goed om te horen dat het je nog steeds goed vergaat. Braziliaans Carnaval gaan we eind augustus in Hilvarenbeek ook vieren, dus breng maar wat tips mee. Hier is de Carnaval ook weer voorbij, en zoals elk jaar: Leuk als het begint, goed dat het weer is afgelopen. Dat levenstempo houdt niemand lang vol.

Rustig met de honden in de bossen wandelen. Nou echt rustig is dat niet, Coda loopt nogal aan de lijn te sleuren. Maar loslaten durven we niet echt meer, Coda heeft me vorige week ook bijna een half uur voor de gek gehouden: ergens in de plas gaan spetteren, maar wel continu uit de buurt blijven zodat ik hem niet kan aanlijnen, even pleiten, terugkomen, maar zich niet laten lokken met een snoepje, kortom irritant.

Ik durf haar dan ook niet naar de auto te lokken. De auto staat weer te dicht bij de Goirlesedijk, en ben dus bang voor het geval dat Coda de weg op schiet.

Succes met het onderzoek en zo, geniet van Suriname, en houd Marc inde gaten voordat hij in 7 sloten gelijk loopt.

Gegroet,
    je vader

• 06 Maart 2014 - 22:38

Tante Irene:

hee Tess, na mijn vakantie in Thailand hoorde ik van Leo dat je in Suriname bent.
    Nou ben ik daar,met Bart, geweest in 2011. Dus heb je meteen op de digitale snelweg opgezocht. Erg leuk om je verhalen te lezen en met je in gedachten mee te reizen.
    Want wij hebben dat destijds allemaal ook gedaan: Peperpot plantage(gids nemen is de moeite waard), Fort Zeelandia(andere keer meer succes met openingstijden), fietsen door Paramaribo(lekker in de zon), en natuurlijk nederlands praten! Het is heerlijk toeven daaro. Houd het hoofd ook bij de studie als het lukt. En verder: geniet ervan. Ik blijf je volgen, groeten Irene

• 07 Maart 2014 - 20:48

Tante Moniek En Ome Ad:

Hey Tess, leuk om al je verhalen te lezen! Het was eerlijk gezegd al weer een tijdje geleden, de 4,5 week zijn ook voorbij gevlogen.
    Het eten, salsa dansen en het chillen in de hangmat lijkt ons erg aantrekkelijk. En volgens mij kun je ook erg lachen met de plaatselijke bevolking. Ik probeer het me levendig voor te stellen als je antwoord krijgt op je vragen. Het zal er soms op lijken dat ze je voor de gek houden.
    Vandaag voor het eerst met Saar naar de loonse en drunense duinen geweest. Het was erg leuk en het ging goed maar nu ligt ze voor pampus. Met zulke activiteiten moeten we ook altijd aan jou denken en kunnen het voorstellen dat je dat soms mist maar het avontuur compenseert alles!?
    Nog een hele fijne tijd daar!! We zullen overigens de film hoe duur was de suiker ook eens gaan bekijken.
    Liefs tante Moniek en ome Ad

• 10 Maart 2014 - 17:39

Nick:

Als je het honden uitlaten al zo erg mist nu, dan kom maar snel naar huis! Ik heb het alweer gehad... Nee grapje Tessje! Komt helemaal goed. Wat leuk dat je daar naar een voetbalwedstrijd bent geweest, straks ook elke zondagavond mee kijken naat Studio Sport?
    Harstikke mooi dat je het leuk hebt daar en ik ben wel een beetje jaloers! Veel plezier nog!
    Groetjes van je broertje!

• 10 Maart 2014 - 19:21

Pity Van Dommelen:

hallo Tess

Wat weer een leuk verslag en wat gezellig om te lezen .
    Je hebt het wel naar je zin ,ziet veel geniet en werkt aan je stage .
    De tijd vlugt wel snel voorbij .
    Maar al die mooie indrukken neemt niemand je meer af .
    Wel leuk om te lezen dat je de rust en natuur mist.
    Je bent altijd wel een natuur liefhebster geweest
    Ga zo door en tot een volgende keer

groeten uit het zonnige Sporing Pity en Cees